Wycieczka Pań z KGW do Sandomierza

opublikowano: piątek, 14 września 2018

Sandomierz malownicze miasteczko położone nad Wisłą, które swoje zabytki zawdzięcza burzliwej historii tego grodu, był celem tegorocznej wycieczki zorganizowanej przez Gminny Ośrodek Kultury w Łopusznej dla Pań z KGW nowotarskiej gminy.
W drogę wyruszyłyśmy bardzo wcześnie rano, a mimo to humor dopisywał wszystkim uczestniczkom wyjazdu co przecież stanowi połowę sukcesu udanych wojaży. Na miejscu po przywitaniu z Panią Przewodnik wyruszyłyśmy podziwiać uroki Sandomierza i poznać jego dzieje. Nie mogliśmy obejrzeć wszystkiego co oferuje to miasto, ponieważ przyjechaliśmy tylko na jeden dzień. Pierwsza opowieść dotyczyła historii grodu i dziejów zamku królewskiego, który oglądałyśmy tylko z zewnątrz natomiast Bazylikę katedralną mimo trwającego w niej remontu mogłyśmy zobaczyć od środka podziwiając malowidła zdobiące ściany katedry.
Obejrzałyśmy także bogate zbiory muzeum diecezjalnego mieszczące się w domu znanego historyka Jana Długosza. Aby dotrzeć do kościoła świętego Jakuba musiałyśmy przejść prze ucho igielne czyli furtę miejską, którą dawniej można się było dostać do miasta, a następnie przez krótki wąwóz wspinający się lekko w górę. Sprzyjająca pogoda pozwoliła nam podziwiać panoramę miasta ze szczytu bramy opatowskiej ale żeby tam wejść trzeba było pokonać kilkaset stopni – trud został nagrodzony widokiem na wszystkie strony miasta. Współczesnym „bohaterem” Sandomierza jest słynny z serialu telewizyjnego „Ojciec Mateusz” i dlatego odwiedziłyśmy wystawę obrazującą kultowe wnętrza i bohaterów tego filmu.
Na zakończenie odbyłyśmy rejs statkiem po Wiśle jeszcze raz podziwiając uroki Sandomierza ale tym razem z pokładu statku. Trochę zmęczone ale zadowolone i pełne ogromu wrażeń wyruszyłyśmy w drogę powrotną do domu.

Powrót.

Gminny Ośrodek Kultury w Łopusznej
Dom Pamięci Księdza Profesora Józefa Tischnera
Godziny otwarcia: wtorek-piątek: godz. 10-17, sobota: godz. 10-16
34-432 Łopuszna, ul. Gorczańska 7, Tel. (018) 26 539 69, E-mail: tischnerowkagok@wp.pl